Ingatlanpiaci hírek

Ezekkel a költségekkel kell idén számolni ingatlaneladás esetén

2023-02-03
Ingatlant általában akkor adunk el, amikor egy következő vásárlását tervezzük, vagy más helye van a pénznek, így érdemes előre felkészülni arra, hogy az eladásnak milyen költségei lehetnek

szerző: Végh Nóra Judit

1. Ingatlan adó
 

Ingatlan eladás után akkor kell adózni, ha a vételt követő öt éven belül adjuk el, és nyereség képződik rajta. Adózni a különbözet alapján kell, tehát ha például 15 millió forinttal adtuk el drágábban, akkor az után kell megfizetnünk a 15 százalékos szja-t. Jó hír viszont, hogy a 100 százalékos adóalap évre évre csökken, a negyedik évben már csak 30 százalék, illetve vannak még más módjai is az adóalap csökkentésének, például az otthonfelújítási támogatás is elszámolható. Az ingatlanpiac elmúlt öt évének felívelését látva, a legtöbb ingatlan értéke biztosan emelkedett. Az eladó jó eséllyel adhat nyereséggel tovább rajta, de bele kell kalkulálni a fennmaradt összegbe az ingatlan adó mértékét is, amely a fentiek alapján kevésbé horrorisztikus, mint amilyennek elsőre tűnik.


2. Értékbecslő, ingatlanközvetítő
 

Az eladáshoz szükségünk lehet értékbecslőre is, aki reális képet ad az ingatlanunkról, és alaposan körbejár minden tényezőt, felméri a szerkezeti és műszaki állapotot, az infrastruktúrát stb. Az ár függhet az ingatlan típusától, méretétől, specialitásaitól, és attól, hogy magáncélból vagy hivatalos helyre készül-e. Áfával együtt százezres nagyságrendekben kell gondolkodni. Amennyiben ingatlaneladáskor ingatlanközvetítő segítségét vesszük igénybe, úgy sikeres szerződéskötés esetén jutalék illeti meg az ingatlanos szakembert. Korábban a 4-5 százalékos jutalék sem volt ritka, most inkább a 2-3 százalék mondható átlagosnak.


3. Adminisztratív költségek


Az energetikai tanúsítvány beszerzése az eladó kötelessége. Felmerülhetnek még adminisztratív költségek, ha az eladó úgy dönt, hogy saját maga hirdeti meg az ingatlant, vagy ha bár a vásárlót terheli az ügyvédi költség, ő is szeretne saját ügyvédet fogadni. Emellett a költözésnek, a tárgyak, bútorok szállításának, és még a lomtalanításnak is vannak költségei.
 

Következő cikkünkben az ingatlanvásárlással kapcsolatos költségeket foglaljuk össze.

 

Évente egyszer mindenképpen érdemes ránéznünk a bankszámlánkra, ha máskor nem, legalább akkor, amikor megérkezik a szokásos éves díjkimutatás a bankunktól. Ilyenkor összesítve láthatjuk a számlánkhoz kapcsolódó kiadásainkat, ami persze sokkoló, ha kiderül, akár évi 50-100 ezer forintot is kóstál az, hogy használjuk a pénzünket. De hol is találjuk ezt a díjkimutatást, és ha sokalljuk a benne lévő összeget, hogyan faraghatjuk ezt le érdemlegesen? Ennek jártunk utána.

 

Milyen ingyenes bankszámlák léteznek?
Nézd meg, hogy számodra melyik a leginkább megfelelő!